Application of standardized english tests as a language proficiency formative assessment strategy

Main Article Content

María de los Ángeles Mendoza Gonzalez

Abstract

      Generally, the exams applied to evaluate the language proficiency of English within the classroom are prepared by teachers and serve for summative evaluation. This document proposes the use of standardized English language tests for formative evaluation, the objectives set out are to determine the degree of reliability of using international examinations to evaluate language proficiency, to contrast the results obtained with the type of examination applied and the level expected according to the semester of studies, to present conclusions and recommendations to improve the training evaluation process. The research was carried out with students of the Bachelor of International Languages of UNICACH, Mexico, however the results obtained are important for English teachers and staff involved in educational planning, since it allows to glimpse the need to apply certification exams on a regular basis. The main findings are that much of the students obtained the same result in two different exams, it was determined that not all reach the required level according to the semester in which they are located; through formative evaluation, the student is fed back on their results and contributes to learning through the information obtained to strengthen the areas of improvement detected.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mendoza Gonzalez, M. de los Ángeles . (2021). Application of standardized english tests as a language proficiency formative assessment strategy. Aula Virtual, 2(05), 114-131. Retrieved from https://aulavirtual.web.ve/revista/ojs/index.php/aulavirtual/article/view/88
Section
Articles

References

Castellanos, T., Morga, R. y Castellanos, T. A. (2012). Educación por competencias: hacia la excelencia en la formación superior. Red Tercer Milenio. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cap_03_01.htm

Education first (2020). El primer examen de inglés estandarizado en el mundo. Recuperado de https://www.efset.org/es/

FCE (First Certificate English). English.com. Recuperado de https://www.examenglish.com/FCE/index.html

Fallas, J. (2012). Correlación lineal. Midiendo la relación entre dos variables. Recuperado de https://www.ucipfg.com/Repositorio/MGAP/MGAP-05/BLOQUE-ACADEMICO/Unidad 2/complementarias/correlacion_lineal_2012.pdf

Martínez, A. (2011) La evaluación de las lenguas: garantías y limitaciones. Ed. Magina. España.

MCERL (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. [pdf]. Instituto Cervantes. España. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

Moreno Olivos, Tiburcio. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula. México : UAM, Unidad Cuajimalpa, 10-57.

Oxford University Press (2014). Effective feedback: The key to successful assessment for learning.[Retroalimentación efectiva: Clave para el éxito en evaluación para el aprendizaje] Retrieved in https://elt.oup.com/feature/global/expert/assessment-for-learning?utm_source=twitter&utm_medium=post&utm_campaign=TL_Assessment&cc=tr&selLanguage=en

Perrenoud, Phillippe. (2010). Construir Competencias Desde la Escuela. Ed. Trillas. México.

Pimienta Prieto, J. (2008). Evaluación de los aprendizajes. Un enfoque basado en competencias. Pearson Prentice-Hall. México

Reyes Cedeño, C., Carrillo Puga, S. y Zapata Pineda, R. (2015). Evaluación educativa nuevas perspectivas. [pdf]. Recuperado de http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/6924/1/127%20EVALUACION%20EDUCATIVA%20NUEVAS%20PERSPECTIVAS.pdf

Rosales, C. (2016). Criterios para una evaluación formativa. Ed. Narcea. España.

Santos, M. (2014). La evaluación como aprendizaje. Cuando la flecha impacta en la diana. Ed. Narcea. España

Zambrano, G., Tejada, J., y González, A. (2008). CDCTH, “La evaluación formativa en la enseñanza-aprendizaje del inglés”. Artículo. Código NUTA-H-251-06-04-B. Barcelona. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/259993740_La_Evaluacion_Formativa_en_la_Ensenanza-Aprendizaje_de_Ingles

Vingsle, Ch. (2014). Formative assesment: Teacher knowledge and skills to make it happen. UMEA Universitet Sverige. Recuperado de https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:735415/FULLTEXT01.pdf